Hatha Yoga
 

Yoga aanbod  |  Zwangerschapsyoga  |  Prenatale Yoga  |  Tieneryoga  |  Yoga voor senioren  |  Bedrijfsyoga    |  Mindfulness yoga | Meridiaanyoga



NIEUWE CURSUS HATHA-YOGA VOOR BEGINNERS EN GEVORDERDEN

 
Hatha-Yoga: ik ben er zelf zo gelukkig mee.
Maar wat is er nu zo bijzonder aan MIJN yogalessen? Waarom zou je nu  de lessen van MIJ volgen?
In de eerste plaats geef ik de yogalessen vanuit mijn geneeskundige visie:
In Sept. 2016  het Medische Kennis Diploma behaald. Alsmede de Psycho-Sociale  Kennis.
Vanuit de Orthomoleculaire visie kan ik als Voedingsspecialiste Voedingsadviezen geven en zo nodig voedings supplementen adviseren.
Als Darmtherapeut kan ik gerichte oefeningen geven voor jouw persoonlijke  klacht, waar de hele groep trouwens iets aan heeft.
En je wilt niet weten hoeveel mensen rondlopen met buikpijn en diarree of verstopping.

Als Klassiek Homeopaat kan ik een homeopatisch EHBO middel adviseren en zo nodig meteen voor je maken, na een gesprek over je klacht (na de les).
Daarnaast zorg ik voor een veilige omgeving: GEEN prestatiedrang maar eerbied en respect voor het wonder van het menselijk lichaam en voor jouw persoonlijkheid.
Het is een verwenuurtje, na de les voel je je heerlijk ontspannen. ZO kun je gezond en met soepele gewrichten oud worden.
Als Mindfulness docente geef ik ook Mindfulness-yoga oefeningen.
Omdat ik intuitief georienteerd ben, zie en voel ik  snel wat iedere leerling misschien nodig zou kunnen hebben.
 
Kom eens een Proefles meemaken:
Zondag: 9-10 uur. (Vrij parkeren).
Ma.20-21.30 uur.
Woe 18.45-20.15 en 20.30-21.30 Do:  19.00-20.00 uur.
Dit zijn de vaste avonden. Ik wil graag een beginnersgroep starten op Ma. 18.45-19.45 en Do.ochtend van 9-10 uur.
Kosten: korte versie: 35 euro, lange versie met meditatie: 4o euro per maand.
Let op: van uitstel komt afstel.
Tot gauw.
Jantsje Dekker Hatha-Yoga en meditatiedocente.


Nieuw: De yogalessen worden ook in de Franse taal gegeven.
 



NIEUWS ITEM:

In Juli en Augustus as, gaat de Yogapraktijk NIET dicht. Ik wil juist een paar andere yogavormen in de picture zetten,hetgeen de lessen gevarieerd maakt. De eerste Donderdag in Juli,om kwart voor zeven ga ik Meridiaanyoga aanbieden. Om half negen geef ik Chinedse Yoga,waarin oefeningen uit de Qi Gong en speciale Chi Neng oefeningen verenigd worden met algemene energieoefeningen als ziekte-preventie. De eerste Zaterdag in Juli,om half elf,zal ik hormoonyoga geven ivm overgangsklachten.Het leuke aan lesgeven vind ik de wisselwerking tussen cursisten en mijzelf:we leren van alkaar. Om 12 uur is er tieneryoga ivm het komende Brugklasavontuur,dat staat te wachten. Leuk EN spannend. Tot 13.00 uur geef ik tieners les en bereid ze voor middels allerlei soorten bewegingsoefeningen maar ook: stilteoefeningen.
Tot gauw allemaal.



Hatha yoga is het verenigen van zon (ha) en maan (tha), het verenigen van lichaam en geest.
Yoga gebruikt technieken aangereikt vanuit India: lichaamsoefeningen (asana's), ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen.

Met deze technieken probeert de yoga een beter inzicht te verschaffen in de eigen fysieke grenzen. Knelpunten in ons lichaam op te sporen en door middel van fysieke oefeningen te ontspannen en daardoor mentaal te groeien.

Hatha yoga is voor mij: Het leven vieren; je energiek en blij voelen.

Dat wil ik laten ervaren middels de rek- en strekoefeningen, ademhalingsoefeningen, balanshoudingen en geleide visualisaties.

Ik stem de lesinhoud af op de leerlingen, die met gerichte klachten komen of gewoon willen leren ontspannen.

Speciaal basisschoolleerlingen, die naar het voortgezet onderwijs gaan en soms wat moeite hebben met die overstap, hebben baat bij deze oefeningen, die ook faalangst en onnodige fysieke klachten kunnen verminderen.

Ook examenkandidaten hebben veel baat bij deze oefeningen.



Yoga aanbod

Maandagavond 18.45-19.45. Lessen ook overdag i.o.
Op Maandagochtend en Donderdagochtend van 9-10 uur zijn er plaatsen beschikbaar.
Opgave bij Jantsje Dekker, Westhaven 54 te Gouda.
Tel:0182-527780

EXTRA YOGA UREN IN YOGAPRAKTIJK "DE VRIJHEID" VAN JANTSJE DEKKER:

Ma-Woe-Do en Vrijdagochtend van 9-10 uur:Hatha-yoga
Ma.avond van 18.45-20.15 uur:Hatha-Yoga
Ma-Woe en Do. middag van 14.00-15.00 uur Hatha-yoga

Nieuwe cursussen en meer yoga uren in yogapraktijk "De Vrijheid".
Beginnersgroep op Maandagochtend van 9-10 uur.
Maandagavond:19.00-20.00 uur.
20.00-21.30 uur.

Donderdagmiddag van 14.00-15.00 uur voor zowel beginners als wat verder gevorderden.
Donderdagavond: Zwangerschapsyoga van 19.00-20.00 uur. Een nieuwe cursus van 12 lessen. Aanvang op 2 0ktober.

Inloopuur voor mensen die graag met yoga willen kennismaken:Zondagmiddag van 17.45-18.45.Graag eerst even een berichtje dat U wilt komen i.v.m. de ruimte op tel.nr: 0182-527780

Tieneryoga voor Brugklassers die voor het eerst naar de Brugklas gaan en nog aan alle nieuwe dingen moeten wennen: Zondag van 18.00-19.00 uur.

Ook voor toekomstige eindexamenkandidaten en voor leerlingen met extreme faalangst: is er op
Zondagmiddag een uur beschikbaar i.o.

terug naar boven



Zwangerschapsyoga

Een spirituele manier om je voor te bereiden op de geboorte van een nieuw mensje.
De zwangerschapsyoga-les is een zeer gevarieerde les, waarin het geestelijk en lichamelijk welbevinden van moeder en kind centraal staan.

De les begint met een liggende oefening om, na een werkdag, weer tot jezelf te komen. Vervolgens komen er ademhalingsoefeningen aan bod, die van belang zijn om de "expansies" op te vangen.
Dan is er tijd om wat rek- en strekoefeningen te doen, waardoor je je lekker fit gaat voelen.
Aansluitend gaan we contact met het kind maken.

We besluiten met een visualisatie oefening, waarbij we alle zintuigen gebruiken. Muziek is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Belangrijk is ook om de partner eens per maand mee te laten doen. Zo kunt u de bevalling op ontspannen wijze tegemoet zien en meer ontspannen meemaken.

Na de bevalling is het aan te bevelen om de lessen enkele maanden te continueren: immers, het is een geheel nieuwe periode in uw bestaan. Als extra "verwennerij" kunt u bij mij ook een energiebehandeling krijgen.

terug naar boven


Pre-natale yoga

MIJN IDEAAL IS DE WERELD MOOIER ACHTER TE LATEN DAN DAT IK HAAR VOND....

Het valt me op, als ik de diverse boekwinkels en bibliotheken bezoek, dat er veel meer boeken geschreven zijn over de tijd van de zwangerschap, de draagtijd , plus de bevalling.
Maar ik denk dat de voorbereiding op het creeren van een nieuw leven van evenveel belang is. Als je je eenmaal bewust bent van de kinderwens,begint het contact al met je kind. Wij vrouwen zijn zeer intuitief, generaliserend gesproken. Ik heb vrouwen gesproken die voelden dat het gewenste kind om hen heen was. Ze maakten woordeloos contact met het kind. Ook kun je met de toekomstige vader , jij en het kindje, communiceren. Dat kan gecontinueerd worden als het zeker is, dat je zwanger bent. Daar zijn yogaoefeningen voor.
Maar: er is een maar. Het gaat je tijd kosten. Wil je dat? Heb je dat er voor over? Want door die band tussen jullie en het kind te versterken, zal het een gelukkiger kind worden emotioneel gezien. Als de moeder door blijft werken, ook nog een verbouwing heeft gepland, zal het kind zich derderangs kunnen voelen.

Door onderzoeken komen we steeds meer te weten over het leven in de baarmoeder. Van belang is, dat je tijd neemt ook voor jezelf, op mentaal en emotioneel gebied. Het lichaam van de moeder 'spreekt' tegen haar kind.Als ze rustig is, voelt de baby dat. Is ze stressy dan is de baby dat ook. Neurologisch gezien versterken de liefde en rust van een zwangere moeder de hersenen van de baby.
W.B de pre-natale yoga die ik voorsta: dat is een heel zachte manier van yogaoefeningen uitvoeren waar geen torsi's in voor komen. Wel wordt er veel gedaan aan contact maken met de baby, visualisaties, ademoefeningen, massages en houdingen die niet belastend zijn.

terug naar boven
 


Tieneryoga

Tieneryoga is in diverse schoolfasen van groot belang. Komend uit het Voortgezet Onderwijs heb ik veel kinderen Yogales mogen geven, van Brugklas tot Eindexamenkandidaten. Het is nl. een probaat middel tegen faalangst. Voor de Brugklassers is vooral de beginperiode erg spannend: nieuwe leraren en verschillende lokalen, het huiswerk en de omgang met medeleerlingen. Op scholen zou het een lesonderdeel moeten zijn.

speciale yogaoefeningen voor Brugklasleerlingen

terug naar boven


Yoga voor senioren

"CONTACT MET ANDEREN EN MET JEZELF"

Een yogacursus die gericht is op de oudere mens die wat last heeft van stijve spieren, slechte bloedsomloop, aambeien en rugklachten, die kunnen ontstaan door te weinig te bewegen. Maar ook spijsverteringsstoornissen, slapeloosheid vermoeidheid enz. zijn met yoga te verminderen. De oefeningen zijn niet moeilijk en aangepast aan de deelnemers. Het doel is, iedereen langer vitaal, energiek en ontspannen te laten zijn en jezelf een heerlijk ontspannen en gezellig uurtje te bezorgen. Zo nodig kom ik ook aan huis.

terug naar boven



Bedrijfsyoga

Yoga op het werk is een heerlijke ervaring. Mijn praktijkervaring rust vooral op mensen die nek en schouderproblemen hebben, de hele dag achter de computer zitten. Ik kan U oefeningen leren, om de spieren sterker te maken, die kunt U op de kantoorstoel doen. Tevens halen de yogaoefeningen de vele gedachten waarmee ons 'Hoofdkantoor' vol zit,weg. U krijgt meer vitaliteit en blijft lenig tot op hoge leeftijd. Je gevoel van welbevinden stijgt en je krijgt een mooie, goede houding.
 


Mindfulness Yoga

Een mix van mindfulness meditatie,beweging en speciale yogaoefeningen, w.o. ook partner oefeningen.Het is een heel andere benadering van de yoga oefeningen. Omdat de bewegingen zo rustig zijn, kunnen ook ouderen meedoen.



Meridiaanyoga, Qi Gong en Chi Neng Qi Gong oefeningen
Dit zijn bepaalde yogahoudingen waarbij de meridianen worden gestrekt, zodat blokkades in die meridianen die naar organen leiden,worden opgeheven. Stel je voor dat de Westhaven in Gouda, gedeeltelijk wordt gedempt: het water wordt tegengehouden. Stel je dit water voor als energie en je begrijpt dat de organen dus verstoken blijven van Qi. Daardoor kun je bv spanningshoofdpijn hebben of chronisch moe worden, pijn vermeerderen enz.
 
Hoe ziet een meridiaan-yoga les eruit?
Korte body-scan
Losmaakoefeningen
Meridiaanstrekkingen
Concentratie en meditatie oefeningen om Qi op te bouwen
Ademhalingsoefeningen
Partneroefeningen
Algemene energie oefeningen.
Visualisatie oefeningen
In deze les, die zeer gevarieerd is,zal ook aandacht worden besteed aan voeding die de vitaliteit bevordert.

terug naar boven